Als je dit leest, denk je waarschijnlijk na over de betekenis van de verschillende statistieken die in je Google Analytics worden weergegeven, zoals de bounce rate. Of misschien gebruik je  Google Analytics al een tijdje, maar heb je het belang van de statistiek van het bounce rate nooit echt begrepen. Met behulp van Google Analytics kan je het verkeer op je site meten en inzicht krijgen in de prestaties van uw site. Een van de statistieken van Google Analytics is het bouncepercentage. Het bouncepercentage wordt in Google Analytics op twee verschillende manieren gemeten: het gemiddelde bouncepercentage van uw website en het gemiddelde bouncepercentage per webpagina. In deze blog gaan we dieper in op de betekenis van het bouncepercentage en hoe je dit voor je website kunt verbeteren.

Wat is bounce rate?

De bounce rate verwijst naar het percentage bezoekers dat jouw website verlaat – of terugkaatst (bounce back) naar de zoekresultaten of verwijzende website – na het kort bekijken van slechts één pagina. Over het algemeen wordt een lage bounce rate als positief gezien en een hoog als negatief.

Laten we een stap terug doen en bekijken wanneer de bounce rate belangrijk is om te gebruiken voor analyse. De bounce rate voor de hele site die je kunt vinden via het doelgroepoverzicht in Google Analytics, geeft een algemeen idee van hoe jouw site presteert, maar het is een heel algemeen getal. Dit komt doordat het gebruikersgedrag op elke pagina en op elke sectie van jouw website anders is, dus dit alles samen in één getal middelen zegt ons niet veel.

In plaats van te kijken naar de bounce rate voor de hele site, kun je beter kijken naar het bouncepercentage van specifieke webpagina’s. Kijk hoe ze presteren in vergelijking met andere vergelijkbare pagina’s. Bekijk je kanalenrapportage en kijk welke gebruikers langer blijven of op welke kanalen gebruikers meer betrokken zijn. Met betrokken bedoelen we bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier of het reageren op een post.
Je kunt dit controleren door naar Google Analytics te gaan en Gedrag »Site-inhoud» Landingspagina’s te selecteren.

Welke bounce rate is goed?

Een hoge bounce rate wordt vaak als iets negatiefs gezien. Toch is dit niet altijd waar. Een goede bounce rate verschilt per website en per pagina. Houd daarom rekening met het doel en de inhoud van de webpagina. Heb je een website die mensen aanmoedigt om rond te kijken en meer tijd door te brengen? Of moedigt je website sessies van één webpagina aan? Bloglezers zullen bijvoorbeeld het meest waarschijnlijk je website bezoeken, het artikel lezen waarnaar ze op zoek zijn, en dan vertrekken. Dit resulteert in een hoge bounce rate, hoewel de bezoeker precies heeft gekregen wat hij wilde. In dit geval is een hoge bounce rate op je pagina geen slechte zaak. Kijk dus altijd naar het doel van een pagina en bedenk hoe dit de bounce rate kan beïnvloeden.

Bovendien brengen zoekmachines mensen naar de exacte pagina waarnaar ze op zoek zijn, waardoor websitebezoekers minder tijd besteden aan het ‘verkennen’ van een site. Dit betekent dus dat er geen vast aantal is van wat een goed of slecht bouncepercentage is.

Het is dus belangrijker om rekening te houden met de gebruikerservaring en of gebruikers meer dan één pagina moeten bezoeken. Als dit niet het geval is, is het belangrijk om naar andere manieren te kijken om de betrokkenheid te meten in plaats van te vertrouwen op bezoeken van een tweede pagina. Een andere manier om de betrokkenheid te meten, is door te beoordelen hoeveel behaalde acties je op de webpagina had; zoals op een telefoonnummer klikken of een boeking maken. Bepaal welke websiteacties je wilt dat jouw bezoekers ondernemen en meet of die acties worden bereikt. Deze behaalde acties worden in Google Analytics ook wel ‘events’ genoemd. Je kan deze meten door ‘doelen’ aan te maken in Google Analytics.

Hoe kan je de bounce rate verbeteren

Een hoge of lage bounce rate is niet per se goed of slecht, het hangt af van het doel van de webpagina. Maar als je een pagina hebt met een hoge bounce rate en dit niet gewenst is, zijn er enkele manieren om dit te verbeteren. De volgende drie tips helpen je om de bounce rate op je website te optimaliseren.

1. Zorg ervoor dat je een mobielvriendelijke website hebt

52,2% van het internetverkeer vindt plaats op mobiele apparaten en Google scoort zelfs op mobielvriendelijkheid. Daarom is het erg belangrijk om een ​​mobielvriendelijke website te hebben. Als uw website niet mobielvriendelijk is, is de kans groot dat bezoekers van mobiele devices je website direct verlaten. Zorg er dus voor dat jouw website is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.

2. Verbeter de laadsnelheid van je site

De laadsnelheid van een pagina heeft een grote invloed op de bounce rate. Als het te lang duurt voordat een pagina is geladen, zullen bezoekers jouw website vaak snel verlaten. Je kunt de laadsnelheid verbeteren door onder andere de bestandsgrootte van afbeeldingen te minimaliseren en browsercaching te gebruiken. Je kan de laadsnelheid van jouw site meten met tools zoals Pingdom of Google Page Speed ​​Insights. Deze tools bieden ook suggesties om de laadsnelheid van je website te verbeteren.

3. Gebruik interne links

Het gebruik van interne links vergroot de kans dat websitebezoekers doorklikken naar andere webpagina’s. Dit resulteert in een lagere bounce rate. Bovendien zullen interne links je gebruikerservaring verbeteren en je website gebruiksvriendelijker maken. Maar zorg ervoor dat de interne links relevant zijn voor de pagina waarop de bezoeker terecht is gekomen. Bovendien kan het juiste gebruik van interne links helpen om jouw SEO een boost te geven! Interne links verbinden de inhoud van jouw website, zoals blogs of andere webpagina’s, en geven Google een idee van de structuur van de site. Hierdoor kan je de belangrijkste webpagina’s meer linkwaarde geven dan minder belangrijke pagina’s.

Hopelijk helpt dit artikel je te begrijpen wat de bounce rate is, wat een hoge bounce rate veroorzaakt en hoe je dit kunt oplossen. Heb je vragen over dit artikel? Neem gerust contact op via onderstaande reactievelden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *