Als je het over marketing hebt, hoor je vaak de termen SEO en SEA. Maar wat betekenen deze termen en hoe kan je deze digitale marketingtechnieken voor je bedrijf gebruiken? In dit artikel ga ik dieper in op beide digitale marketingstrategieën om je te helpen een weloverwogen beslissing voor je bedrijf te nemen.

SEO en SEA: de betekenis

SEO is een afkorting van Search Engine Optimization. SEO omvat alle activiteiten die je uitvoert om ervoor te zorgen dat jouw website hoger scoort in de organische resultaten van zoekmachines zoals Google. Search Engine Advertising (SEA), ook wel bekend als PPC of Pay-Per-Click. Is het proces van rechtstreeks adverteren op Google en andere vergelijkbare zoekmachines. Bij gebruik van SEA zullen zoekmachines advertenties voor jouw bedrijf tonen in de zoekresultaten boven de organische resultaten. In de onderstaande afbeelding kan je zien hoe Google de zoekmachineadvertenties (1) en de organische resultaten (2) weergeeft bij het gebruik van de zoekopdracht “vakantie griekenland”.

 

Advertenties:

Organische zoekresultaten:

SEO versus SEA

Beide online marketingvormen zijn bedoeld om meer bezoekers naar je website te trekken. Voor SEA moet je advertentiekosten betalen, meestal in de vorm van pay per click. SEA levert onmiddellijke resultaten op, maar de resultaten bestaan ​​alleen zolang je voor de advertenties betaalt. In het geval van SEO wordt websiteverkeer organisch gegenereerd. Dit betekent dat het verkeer van zoekopdrachten in zoekmachines gratis is en geen vergoeding per klik vereist, zoals bij zoekmachineadvertenties. Het ontwikkelen van organische zichtbaarheid kost echter tijd en moeite (geld). Hoogstwaarschijnlijk moet je het SEO-werk uitbesteden aan een specialist die je kan helpen om hoger te scoren en jouw organische online aanwezigheid te verbeteren. In veel gevallen werken SEO en SEA het beste wanneer ze samen worden geïntegreerd en strategisch zijn afgestemd om zowel korte- als langetermijndoelen te bereiken.

Verschil tussen SEO & SEA

Er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen SEO en SEA. Namelijk:

  • Een hoge ranking krijgen in de organische zoekresultatenpagina’s van Google (SEO) kan enkele maanden duren, terwijl zoekmachineadvertenties (SEA) direct zichtbaar zijn bovenaan de zoekresultaten. Daarom bieden zoekmachineadvertenties onmiddellijke resultaten in termen van websiteverkeer. Bij SEO kan dit even duren.
  • Google biedt minder inzicht met organische zoekresultaten. Je kan bijvoorbeeld niet zien met welk trefwoord jouw websitebezoeker op je site terecht is gekomen. Bij zoekmachineadvertenties verstrekt Google je deze informatie wel. Met conversietracking en het Google Ads-systeem kan je bepalen welke zoekwoorden converteren en tegen welke kosten.
  • Betaalde zoekresultaten in Google staan ​​grotendeels bovenaan de pagina. Meestal worden er vier advertenties op desktops getoond en drie op mobiele telefoons. Een gebruiker ziet altijd de betaalde zoekopdrachten, zelfs als ze er langs scrollen. De onbetaalde zoekresultaten zijn vaak niet eens zichtbaar zonder naar beneden te scrollen.
  • In tegenstelling tot advertenties in zoekmachines, drogen organische zichtbaarheid en verkeer niet op wanneer u stopt met betalen. Inspanningen om organisch verkeer en zichtbaarheid te ontwikkelen zijn op de lange termijn duurzamer dan advertenties. SEA heeft een constante investering nodig.
  • Met betaalde advertenties hou je heel eenvoudig je budget onder controle. Bepaal hoeveel je bereid bent per dag te besteden en stel een vast budget vast. Dit is belangrijk om ervoor te zorgen dat je jouw limiet niet overschrijdt, aangezien het erg snel kan gaan met betaalde advertenties! Om deze reden raden we aan om je zoekmachineadvertenties uit te besteden, aangezien een ervaren professional jouw campagnes kan optimaliseren met een lager budget, waardoor je geld bespaart! Het uitbesteden van jouw Google Ads is vaak niet alleen effectiever, maar ook goedkoper.
  • Advertenties in zoekmachines kunnen duur zijn. Dit is niet altijd het geval, maar de kosten kunnen snel oplopen als je jouw campagnes niet constant controleert en optimaliseert. We raden klanten altijd aan om hun advertenties uit te besteden aan een expert om hun Google Ads-account in topconditie te houden. Verkeer van organische zoekopdrachten is gratis. Het kost moeite om online zichtbaarheid te ontwikkelen, maar het is kosteneffectiever dan adverteren.
  • Met betaalde advertenties kun je specifieke zoekwoorden targeten, wat ook bij SEO het geval is. Met advertenties kan je je echter ook richten op specifieke locaties, talen, apparaten en doelgroepen op basis van eerdere websitebezoeken.
  • Met betaalde zoekadvertenties heb je meer controle en ruimte om jouw marketingboodschap over te brengen. De advertenties stellen je in staat om extra informatie onder de aandacht te brengen, zoals: je telefoonnummer, openingstijden, bedrijfslocatie, Unique Selling Points (USP’s) en meer.

De combinatie van SEO en SEA

Idealiter adviseren ik mijn klanten om te investeren in zowel SEO als SEA, aangezien beide voor- en nadelen hebben. Een optimale online marketingstrategie zal profiteren van beide methoden omdat ze elkaar zeer goed aanvullen en ondersteunen.

  • SEA geeft je directe feedback op de zoekwoorden waarop je adverteert, zodat je leert wat de bedoeling is van mensen die op een specifieke term zoeken. Deze intelligentie kan worden gebruikt voor organische zoekmachinemarketing (SEO) om resultaten te verbeteren.
  • Je kan je zoekwoordstrategie testen in Google Ads, als het werkt, kan je deze gebruiken voor een SEO-strategie voor de lange termijn.
  • Je kan de A / B-testgegevens van SEA gebruiken in je SEO-strategie. Je zal bijvoorbeeld ontdekken welke advertentietekst het beste werkt op basis van de klikken in SEA. Je kan dit gebruiken in jouw metagegevensbeschrijvingen.
  • Je vergroot het vertrouwen en de bekendheid bij potentiële klanten wanneer je zowel organisch als via betaalde advertenties zichtbaar bent. Dit zal ertoe leiden dat jouw website twee keer omhoog komt tijdens zoekopdrachten.

Met andere woorden, een uniforme zoekmachinemarketingstrategie met zowel SEO als SEA is de optimale aanpak, die leidt tot betere resultaten op korte en lange termijn. Natuurlijk is elke markt anders en een op maat gemaakte online marketingstrategie die is afgestemd op jouw specifieke bedrijfsbehoeften, levert de meeste voordelen op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *